GESTOVI
Početna ideja nastanka ciklusa
fotografija gestova bila je konačno zaokruživanje moje opsesije neverbalnom
komunikacijom tj. univerzalnim jezikom gestova. Gest je vizuelna poruka, koja
naglašava bitno od nebitnog – gest se pojavljuje kao novi saobraćajni znak,ili
putokaz, grafit. Lice ne postoji, postoji samo šaka ili šake, koje su portret
unutrašnjeg stanja. Ruke su te koje stvaraju, dodiruju, porađaju, inicraju,
udaraju, razaraju...
Gestovi s ovog podneblja spojeni su sa gestovima iz joge
(mudre). Interpretacija odaslanih znakova zavisiće od karakteristika primaoca
tih znakova, kao i od socijalnog konteksta u kojem se događa sama razmena
znakova. Zato što, kada je reč o neverbalnom ponašanju, znakovi predstavljaju
društvene norme koje se često podrazumevaju. Namere i svesnost onoga koji
poruku prenosi nisu nužni preduslovi, budući da čovek neverbalno često prenosi
i ono što ne želi ili ne namerava otkriti o sebi. Svaki čovek na podsvesnom
nivou tumači ono što doživljava kad komunicira s nekom osobom.
Ksenija Kovačević
UNIVERZALNI
JEZIK GESTOVA
Ksenija Kovačević – slike
…Gest kao
univerzalni jezik (hiposemantička struktura) i artistička transverzala
(performans-video-slika) uspostavljaju „ukorenjen” (čitaj: „kulturni”) iskaz
koji izgovoren rečima Ksenije Kovačević izgleda ovako: „Gestovi su, za mene, nekakva
spona sa nekim davno prošlim vremenom, dobom detinjstva i igre kada su deca
čista, još uvek lišena manira odraslih, njihove diplomatije i slično”.
Univerzalni jezik gestova transponovan s video-radova i performansa na
štafelajnu sliku sigurno da ima vrlo jak „šum”
klasičnog vokabulara slike. Ovo se pogotovu odnosi na kolorit koji, i po
Ksenijim rečima, za nju nikada nije predstavljao problem. Žive boje proizašle
iz potpuno „nedoktrinarne” potrebe da se instikt jednostavno oslobodi i
preplavi konture gestova, proizvele su dinamiku psiho(termo) regulacije, tj. „boje
unutrašnjeg stanja” i umnogome pojačale opšti utisak da se uz gestove jasno
vide složena psihička stanja, da su gestovi uprkos „zaleđenoj” sekvenci vrlo
pokretljivi, da su uprkos svojoj pokretljivosti još i „egzotični”, naprosto „našarani”,
i kao takvi – uprkos svemu – veseli i topli. Ova „radost slikanja” proizvodi „radosne
slike” koje dodatno evociraju primordijalnu nevinost direktnog i čistog
opštenja.
Čedomir Janičić
|
TELEFON, 2003, ulje na platnu, 80x100 cm
|
|
JOGA KATAKALI, 2003, ulje na platnu, 80x100
cm
|
|
U
OČI ME GLEDAJ, 2003, ulje na platnu, 80x100 cm
|
|
RUKE,
2002, ulje na platnu, 65x85 cm
|
|
MUDRA ZDRAVLJA, 2003,
ulje na platnu, 80x100 cm
|
|
VICTORY, 2004, ulje na
platnu, 80x100 cm
|
|
VICTORY, 2004, ulje na platnu, 80x100 cm
|
|
VOLIM TE, 2003, ulje na
platnu, 65x85 cm
|
|
GEST VISOKE POZORNOSTI,
2003, ulje na platnu, 60x70 cm
|
|
ŠIPAK,
2007, fotografija, 100x70 cm
|
|
MEKUŠAC, 2007, fotografija, 100x70 cm
|
|
VICTORY,
2007, fotografija, 100x70 cm
|
|
GEST
ZA DOBRU SREĆU, 2002, ulje na platnu, 60x80 cm
|
|
PREKID
PRIJATELJSTVA, 2002, ulje na platnu, 60x80 cm
|
|
MUDRA
ZADOVOLJSTVA, 2003, ulje na platnu, 60x70 cm
|